Aktuellt datum och tid: tis sep 07, 2010 8:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Resurser på lajv
InläggPostat: tis jul 27, 2010 10:16 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Detta fortsätter lite från den andra tråden om arrangörer och huvudroller.

Hur hanterar man orepresenterade resurser på lajvet.
Kungen har 2000 man (som inte är på lajvet) handelsmannagillet kontrollerar handelslederna och bonden har bra mycket mer pengar än de 5 kopparmynt han har fått utdelat av arr.

Min första tanke är att ganska få roller i någon slags förhandlingspositon har med sig alla sina resurser på lajvet.
Jag beräknar att den vanlige rollen bara har med sig så lite som 1-5% av sina medel på lajvet, antingen det är pengar eller annat.
(till detta kommer låsta kapital som land/borgar eller gårdar).

Detta borde vara oproblematiskt egentligen.
Folk står lika mot varandra eftersom deras resurser på lajvet motsvarar ca vad deras roller har utanför lajvet.
Enda problemet är de roller där detta inte är sant.
Man kan till exempel tänka sig att orcher och ndra skogsfolk bär med sig allt de äger och detta kan också vara sant om fattigare roller, kringvandrande roller och andra.

Lägg till att några roller verkligen kan vara betydligt fattigare på lajvet än de vore annars.
Kanske grevens hela garde blev dräpta på vägen dit....

Samtidigt ser jag inte det som problematiskt. Greven är verkligen utsatt och bär framstå som sådan.
Det hör ochså till att de tex skogsfolken, eller vägfararna bör ses på som farliga.
I det långa loppet är nog storbonden mäktigare med sina ägor än orchen och alven, men här ute i skog och mark är situationen annorlunda.....vem vet hur det går.

Man kan jämföra med politikern som blir skjuten av en knarkare på gatan. Det är inte tvivel om vem som är mäktigast, men vad hjälpte det i fel situation.

Min tes är alltså att resurser på lajv alltid bör spegla representerade förhålanden i första hand.
Det som inte finns på pats får ses på som osäkerheter, men bör inte spela för stor roll i spelet.

Inläggsrubrik: Re: Resurser på lajv
InläggPostat: tor jul 29, 2010 12:52 am 
Stamkund
Användarvisningsbild

Jens, vad försöker du komma fram till? Att på lajv gestaltas dessa osynliga resurserna knasigt?

Sedan är makt inte hur mycket mark man äger, utan hur inflytelserik man är över hur många personer. Ja en storbonde är då mäktigare än en alv, då han kan säkert bossa omkring massa drängar och så - men en alv i ett clichélajvvärld har ofta hela sin alvklan bakom sig. Oftast gestaltas detta på lajv som jag har märkt, eller förklaras på ett eller annat sätt.

Sedan att mäktiga personer har blivit dödade av vanliga invånare är väl inte historiskt ovanligt?

Inläggsrubrik: Re: Resurser på lajv
InläggPostat: tor jul 29, 2010 12:02 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Davio skrev:
Jens, vad försöker du komma fram till? Att på lajv gestaltas dessa osynliga resurserna knasigt?

Jag ville mer starta en tråd eftersom vi var inne på temat i den andra tråden.
Men visst blir det knasigt.
Jag föredrar att det mesta är wisiwyg.

Sedan är ju överaskningar fina. Om kungen nu har 2000 man, men inte här, så är det ju coolt om en större styrka dyker upp efter ett tag (om så för att gå igen).

Hur man löser det praktiskt är en annan fråga, men på ett star wars lajv lyckades man klämma in en större mängs imperiesoldater på slutet.....så omöjligt är det inte.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme