Citera:
Vill se dig försöka lyckas göra där spelarna inte gör något dumt, och då utan att regissera dem eller nåt annat. Att lägga ansvaret på lajvaren (om intrigen skett under diskussion mellan lajvare och arrangör så båda är nöjda) att spela för att skapa upplevelser är något för mig som skiljer en bra och dålig lajvare.
Som du säger så gör deltagarna saker som inte går medhårs med det man tänkt sig som arrangör ibland. Det kan bli jättespännande och det kan bli pannkaka, och det tycker jag är roligt. Det jag ville säga var att man ändå får sträva i rätt riktning och försöka bygga bort de mer självklara "intrigdödarna". Sen lyckas man inte alltid styra allt i en riktning, (och det kanske man inte alltid ska?). Men vi pratade väl om en specifik grej här? Jag kan alltså absolut tänka mig att gömma artefakter om det känns logiskt för mina intriger och min roll, och får jag skit för det, då kastar jag det vidare på arrangören om det är i intrigen det brister. Det var det jag ville säga, inte att man som arrangör alltid täcker in allt om man inte är kass.
Citera:
Och att säga "kan man inte gömma saker i den där lajvvärlden" tycker jag var lite tråkigt sagt också, eftersom det jag pratade om handlade om lajva med mer respekt och förståelse. Jag kan ju mörda din karaktär första timmen utav så du får skapa ny roll också, men det är inte respektfullt för dig som spelare som såg fram emot ett intressant lajv. Detsamma gäller det att gömma ett intrigföremål så ingen ska hitta den för att man vill lyckas med intrig och får en drös med andra lajvares erfarenheter att bli dåliga.
Att tänka på sina medspelare på olika sätt, ska jag verkligen väcka den här killen mitt i natten som ska köra 60 mil i morgon, eller att prata med folk man kanske inte egentligen skulle pratat med för att ha något att göra, eller att gå runt med ett föremål på sig för någon ska kunna sno det, det är snällt. Man kan säga att man hjälper arrangörerna att fixa de luckor de missade. Men det är samtidigt fult. Är karaktären man spelar så korkad att man inte gömmer prylen? Jag säger inte att det här är det bästa för spelet, men jag säger att det skapar problem för trovärdigheten i rollspelandet. Att väcka killen som ska köra är ju ett fall där jag väljer att ha det lite fult, och inte väcka honom. Det är ju ett
dilemma liksom. Antingen öppna för spel/vara schysst eller spela sin roll. Jag vill inte ställa mig längt ut på kanten och skrika "det här valet är alltid rätt", men jag tycker om när folk spelar sina roller, för det blir enklare att förstå saker och ting då, och jag verkar tycka om det mer än dig. Det är det jag vill ha sagt, att ok, du tycker så, jag tycker mer så här, nu har vi förstått varandra lite bättre.
Jag blir lite besviken på folk som i efterhand förklarar riktigt konstiga handlingar med "men det var ju bara för att öppna för spel". Jag hoppades ju på någon riktigt mastig inlajvförklaring.
Samtidigt kan det vara guld värt om någon börjar prata med en, även om de inte skulle göra det egentligen ibland.
Jag ser nog problem och lösningar mer så här: Om man skriver en tråkig roll och spelar den "perfekt", så är ju inte det heller så bra. Då har man brustit i skrivandet enligt mig och då är det där man får göra ändringar i rollen, kanske under lajvet om det inte känns allt för fult. Men jag har lite svårt för det här inlajv sett planlösa "spelskapandet", där man inte utgår från någon rolls agenda i grund och botten.