Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 3:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur går det med lajvandet?
InläggPostat: tor feb 11, 2010 11:36 pm 
På väg att flytta in på forumet
Användarvisningsbild

Det känns lite som att lajven och lajvarna blivit färre och att deltagandet på olika forum minskat. Någon som håller med, eller har några uppgifter om detta?

Inläggsrubrik: Re: Hur går det med lajvandet?
InläggPostat: fre feb 12, 2010 1:24 pm 
Älskvärd

Det tycker jag absolut!

Jag kan t.ex. jämföra med tiden runt år 2000 till 2005. Då var det lajv nästan hela tiden mellan våren och hösten. Det gick att hitta mer än ett arrangemang i månaden att åka på (då främst i mellansverige) och på många arrangemang såg man nya människor. Idag känns det som vi har ett antal stora arrangemang som ofta ingår i långt gångna kampanjer där mer eller mindre samma deltagare dyker upp år efter år. Scenen har krympt och likväl utbudet. Det är åtminstone såsom jag uppfattar det. Däremot så vet jag att det börjar växa fram fler nybörjarföreningar med riktigt hög ambitionsnivå och det är grymt bra. Hör i göteborg har vi te.x. en förening (GUL- Göteborgs unga lajvare) som grundades i och med ett skolprojekt sponsrat med kommunala medel. De håller nu i sin tur på med egna projekt för att generera ytterligare nya deltagare. Det känns som en positiv utveckling. Samtidigt är det ju mer snack om lajv nu än tidigare. Med te.x. konvent som Prolog osv, så händer det mycket inom hobbyn. Det kan ju dock tyckas att det vore vettigare att producera fler lajv än att bara snacka om det men jag tror det ändå är en vettig utvecklingsmöjlighet och jag tror att detta kan vara lite av lugnet före stormen när det kommer till antalet arrangemang. Jag hoppas på en ny boom helt enkelt och jag tror det är möligt genom att de som arrangerar lär sig att göra ett så effektivt jobb som möjligt från början. Det gåt ofta att se på ett arrangemang redan vid presentationen huruvida det kommer bli av eller ej. Sådan avskräcker deltagare och många bra koncept har gått i stöpet pga det. Om de erfarna delar med sig mer till de oerfarna när det kommer till presentation och utförande så kan man ju åtminsone hoppas att arrangmenagen blir av...

Sedan tror jag även att många filar på huruvuda en kommersialisering av hobbyn går att genomföra. Många, jag själva bland annat, känner att det inte funkar att arrangera "gratis" längre. Mycket tid och energi går åt och i takt med att man inser värdet av sina egna insatser så blir man allt mindre sugen på att göra det på sin fritid. Många rynkar säkert på näsan åt detta men jag att det kan hjälpa till att garantera en annan nivå av kvalitet och säkerhet på arrangemangen.

InläggPostat: mån feb 15, 2010 11:05 pm 
Minilajvare
Användarvisningsbild

Inledningsvis vill jag säga att jag också tycker det verkar vara en något lägre aktivitetsgrad på forum osv, men det kan möjligen hänga samman med att min egen aktivitetsgrad också minskat. Hönan eller ägget? :P

Angående att arrangörer inte orkar arrangera gratis längre så är väl det något som alltid gällt inom ideella evenemang, och alltid kommer göra. Men eftersom det hela tiden kommer nya förmågor som vill testa att arrangera lajv så kommer det ju hela tiden nya arrangemang. Jag har ytterst svårt att se en kommersialisering av lajv i Sverige inom en överskådlig framtid, skulle säga att det kräver en större deltagarbas.

Skulle dock vara roligt att se statistik från spelkalender.se över hur många lajv som annonserats där under säg de senaste 5-10 åren.

InläggPostat: tis feb 16, 2010 4:01 pm 
Älskvärd

Jag haller nog ocksa med om att aktiviteterna pa olika forum sjunkigt.
Det kanns ocksa som att det blivit mer uppdelat, att folk hellre soker sig till olika foreningsforum istallet for tex lajvsverige eller syskonskapet som var valdigt populart nar jag borjade lajva.

Sen tycker jag det kanns som om det faktiskt ar manga som anda laser pa forumen men inte skriver, det ar min uppfattning iaf.

Jag tycker dock att det som det tidigare sagts att det har blivit en annan niva pa manga arrangemang och niva har hojts ett snapp. Sen tror jag coksa att det gar lite i vagor, i borjan pa 2000-talet sa hade ju sagan om ringen sin kulme och manga nya sokte sig till hobbyn, kanske sker det nagot liknande nu nar de nya Bilbofilmerna kommer komma ut.

InläggPostat: tor feb 25, 2010 10:36 pm 
Användarvisningsbild

En sak jag blir smärtsamt medveten om varje gång jag tittar in på spelkalender.se är hur dåliga en del arrangemang är. Merparten av lajven har små eller obefintliga kampanjvärldar, obegripliga, otydliga visionstexter och allmänt kass marknadsföring av sig själva. Fula, dåligt strukturerade hemsidor, grafiskt fula utskick, överdramatiska, långa stämningstexter som förstagrej på spelkalender.se.

Det här har absolut med vana att göra, och visst skulle jag i ren brist på annat kunna dra iväg på ett av de här lajven. Men det gör jag i vilket fall inte särskilt ofta. Någonstans känns det som att det efter några dussin lajv blir svårt att hitta arrangemang som utmanar en.

Men det stora "problemet" är väl antagligen inte att erfaret folk försvinner, utan att vi har för låg rekrytering. Om SoR skapade lajvare, kunde man kanske förväntat sig lite Bardabarn vid det här laget? Eller? Och det här med rollspel i skolor, jag undrar om det leder till fler lajvare egentligen, eller bidrar till att göra lajv rumsrent. Kopplingen känns vag för mig.

Jag har den här visionen om lajvföreningar med veckomöten och barngrupper, typ som scouterna. Men jag hör inte om några sådana initiativ, det tycks vara mer populärt med att arrangera enstaka barnlajv. Vad tror ni, kommer det någonsin att bli onsdagsmöte med påtning och rollspelsövningar?

InläggPostat: fre feb 26, 2010 8:35 am 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

Det slog mig att du var inne på något mycket intressant i en tidigare blogg-text. Du gick till angrepp mot lajvare som inte tar sig själva och sin hobby seriöst, utan faller in i stereotypen (finns ett fancy ord för det, själv-stereotypering!). Kan det vara ett av våra många problem? Att vi har så många lajvgrupper som har inställningen att "jag lajvar litegranna, inget jag gör seriöst!"

Nu hoppas jag inte dessa personer och grupper är i majoritet, men i vilket fall är det viktigt att vi som nu tar det hyffsat seriöst kan pusha för seriöst lajvande.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 2:48 am 
Stamkund
Användarvisningsbild

Min upplevelse av det hela är massa punkter.

1. Lajven börjar bli ointressanta.
Många lajvkampanjer är för mig väldigt ointressanta. De marknadsförs dåligt, man som lajvare lockas inte till arrangörernas visioner och så vidare (som Oskar påpekade). Det är få lajv som skapar namn för sig själva och många bra arrangörer som hoppat av pga trötthet, inte tid eller känner att de får respons som de söker.

2. Kraven blivit för hårda.
För att vara någon krävs det att man spenderar tusentals pengar på utrustning, något jag har varit ganska mycket emot från första början denna hysteri utav exakta lajvtyger, allt ska vara handsytt och man måste ha plåttrustningar. Många har inte tid, energi och pengar för följa det som är standard eller tillverka ny utrustning när man kanske är mer intresserad utav skådespeleriet eller annat än utrustningen. Vilket gjort tappat många lajvare, speciellt de som växt upp.

3. Dåliga community sidor.
När jag började lajva så fanns princip bara syskonskapet, alver.nu, svartfolk.nu och några andra småsidor där man kunde läsa om lajv. Det blev community och man peppade varandra genom att göra egna recentioner utav lajv som man lade upp, inspirerades av lajvbilder och blev pepp att lära sig lajvspråk för sin ras för att ha kul på lajven. Lajvsverige i all ära, men det har saknat de där bitarna som drar ihop och skapar ett community. Saknar de där enkla funktionerna som fanns förr.

4. Samhället accepterar lajvhobbyn mer och mer.
Säkerligen liten orsak till att lajv blir mindre och mindre. Förr var det mer "vi lajvare emot dom", man skapade en sorts identitet att vara lajvarnörd. Man var missförstådd oftast och man kämpade tillsammans att skapa förståelser. Nu när lajv blivit mer accepterad hobby och faktiskt meriterande på många ställen (iaf där jag har sökt jobb) så försvinner lite gruppkänslan, vilket i sin tur kanske många tappar suget för lajv för de blir inte peppade.

5. Ekonomikrisen
Säkert bidragit till några lagt på hyllan ett tag, både arrangörer såsom deltagare.

6. Finns inte lika många lajvgrupper längre.
När jag började lajv fanns det många olika lajvgrupper som var aktiva och man kunde välja och vraka mer eller mindre. De hade hemsidor, man utbytte idéer och tankar samt så skapade det känsla utav ett lajvcommunity. Idag vet jag ytterst få grupper som är aktiva, några av dem har inte hemsidor och många av dem känns/är mer slutna sällskap än öppna grupper.

7. Skjuter oss själva i foten lite grann.
Deltagare kräver mycket utav arrangörerna som sliter för nada pengar. Folk som lajvar som ställer höga krav och kränker nybörjare så det inte kommer nytt folk in. Ja, vet några personer som skjuter hobbyn lite i foten då och då.

--------------------------------------------------

Detta är väl bara ifrån min syn och ni kan hålla med eller inte. Dock ett problem som jag håller med Oskar är lajvarrangörernas låga kvalité på att marknadsföra sina idéer. Satt och tänkte det häromveckan över bara att det saknades tydliga termer och arbetsroller vid ett lajv. Att någon borde sätta sig ner och skriva olika arbetsroller och definera dem så att man kan underlätta skapandet utav nya lajv. Typ "Lajvarrangörernas handbok" eller något.

Med Mellonath Galadhion försöker vi dessutom lägga så mycket material vi kan på vår hemsida så andra lajvgrupper kan inspireras och hämta idéer.

Dock har det legat mycket på is ifrån min sida då jag letar arbete och efter stadig inkomst.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 1:00 pm 
Användarvisningsbild

2. Att personer försöker utvecklas är inget man kommer kunna ändra på. Det är få arrangörer som har höga krav på utrustning, mer än att man ska ha linne och ylle... så jag tror inte att det här är ett problem hos arrangörerna, om det ens är ett problem.

3. Aktiviteten har gått ner mycket också. Lajvsverige har i praktiken inte varit mer än ett forum interaktivt sett, och då är aktiviteten ändå mycket lägre idag än vad den var för några år sen.

4. Kanske kan förklara utrustningsfokuset, kan vi inte vara lajvnördar ska vi i alla fall vara utrustningsnördar? :)

7. Så upplever inte jag det. Jag saknar någon som ställer krav på mig, så att det känns som en utmaning att åka på lajv.

Och ja - en "marknadsföring för lajvarrangörer" vore kul att se. :)

InläggPostat: mån apr 05, 2010 1:52 pm 
Stamkund
Användarvisningsbild

Det hela är ju en väldigt subjektiv ämne, och tar mesta upp det jag har pratat med folk om som har slutat lajva och vad jag själv upplever.

Citera:
2. Att personer försöker utvecklas är inget man kommer kunna ändra på. Det är få arrangörer som har höga krav på utrustning, mer än att man ska ha linne och ylle... så jag tror inte att det här är ett problem hos arrangörerna, om det ens är ett problem.

Nej det ligger mer hos gemen lajvare som jag ser det, och om det är ett problem så ser jag det både som ja och nej. Ja för jag vet folk har slutat lajva (speciellt äldre människor) för de känner att kraven är för höga och "det roliga har försvunnit", och nej för att det är ju en härlig syn för ögat att se världen växa fram på riktigt. Balans mellan rimliga krav och behålla kreativiten utan någon sorts "utrustningskapplöpning" som skett med många människor vore toppen. Lajv är för mig en dyr hobby ja, men det ska inte vara en hobby bara de rika kan syssla med.

Citera:
3. Aktiviteten har gått ner mycket också. Lajvsverige har i praktiken inte varit mer än ett forum interaktivt sett, och då är aktiviteten ändå mycket lägre idag än vad den var för några år sen.

Just därför jag aldrig varit så intresserad utav lajvsverige när både lajvsverige och den döende Syskonskapet fortfarande fanns, för lajvsverige gjorde ingenting riktigt nytt utan bara var ett forum. Även om det inte är utgörande faktor att avsaknaden utav ett community som gör att lajven känns som det har blivit mindre, men det bidrar säkerligen.

Citera:
4. Kanske kan förklara utrustningsfokuset, kan vi inte vara lajvnördar ska vi i alla fall vara utrustningsnördar?

Kanske blivit så? Inte reflekterat det hela, men grejen är att det saknas massa andra lajvare som var intresserade annat än utrustning. Det finns säkerligen lika många anledningar varför man åker på lajv, som det finns lajvare, men utrustning behöver inte alltid vara den i fokus. Vissa åker för skådespela, andra för komma bort verkligheten, andra för komma ut i skogen, berätta stories, få upplevelser och några säkerligen för vännernas skull. Lite tråkigt att mista dom, speciellt då det är många som inte är utrustningsnördar är de som är arrangörer för de får någonting annat utav lajv än att visa upp sig.

Menar inte hacka ner så himla mycket som jag gör på utrustningsintresset, utan bara upplysa om att det finns (eller fanns) andra intressen för lajv, och bara fokusera på utrustningen kan innebära del problem som jag ser det.

Citera:
7. Så upplever inte jag det. Jag saknar någon som ställer krav på mig, så att det känns som en utmaning att åka på lajv.

Jag personligen saknar inte krav, utan jag saknar pepp och inspiration. Ifrån dem som kan jag gladligen slänga ut massa pengar på utrustning för ett lajv, annat än ett lajv man inte vet ifall det blir av eller inte. Men jag förstår dig, en utmaning gör att man utvecklar sig själv och pressar sina kunskaper. Mina utmaningar som jag söker på lajv är igenom karaktärsgestaltning samt pressa mig själv emot mer extrema saker (såsom sova under en gran, klara av 4 timmars vaktpass etc) och inte genom utrustning.

Men det hade varit intressant och fråga massa lajvarrangörer vad de ser på om de ställer krav på lajv. Jag har inte arrangerat något lajv men jag har varit med och medarrangerat några stycken, och min generella känsla är att det är en balansgång. Ställer du höga krav men inte tillräcklig bra marknadsföring (dvs peppar folk med snygg hemsida, bra text och intressant värld) så kommer man tappa deltagare, och man siktar oftast att få så många deltagare som möjligt intresserad att komma. Gärna fylla sitt tak på maximala deltagare om man hade någon.

Förut fanns det kravlista som arrangörer satt ut. "Detta är inte okej, detta accepteras och detta är vad vi siktar efter" ungefär. Det är inte okej med gympadojor, det accepteras militärkängor ifrån ÖB och vi siktar efter riktiga medeltida skodon utan gummisulor ungefär. Inte sett sådan lista på några år nu.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 4:15 pm 
Storsprätt

Jag tror att en väldigt stor anledning till att det sjunker är att det är många många nybörjare som inte har varken en grupp eller någon att åka med till lajven, jag ska på mitt första lajv nästa månad helt själv men det är nog något många inte vågar...
lajv grupperna är USLA på att marknadsföra sig själva för jag har inte hittat en enda förening som är nybörjarvänliga i hela Västra götaland (minus gbg) och det torde finnas i alla fall en?
Pga en sån koncentration av lajven runt sthlm är ju de flesta grupperna även därifrån så folk som inte bor i direkt anslutning till har ju skitsvårt att komma med i en grupp.

Lajvsverige måste dela in sig i distrikt! Där alla grupper/föreningar/arrangemang samlas och på ett enkelt sätt kan man kolla uppdateringar etc. (Sveroks distrikt är alldeles för brett inom hela rollspels genren för att funka). Jag antar att fler nybörjare är alla lajvares angelägenhet och då hade det inte varit för mycket begärt om alla bara la upp sin grupps webbaddress länk på denna sida så man kan känna att man inte är ensam, att visa mycket aktivitet och att det hela tiden händer saker ger resultat och fler intresserade!

Satsa på en bredare bas av nybörjare! Inte bara barn utan även ungdomar och lite över, om distrikt skulle delas upp kommer detta kanske per automatik lösas eftersom den oerfarna hittar lajvproffset i närheten och kan på sätt introduceras. Jag vet att det kanske är jobbigt att vara fadder, men kan inte arrangörerna eller arrangemangsforumet vara en medlare och efterlysa lite mer.

Utrustningen är ett jätte problem, jag klarar mig då jag är rätt grym (inte för att skryta men;)) på att sy men många är inte, är det så svårt om arrangörerna kan låna ut lite grejjer? dom kanske gör det nu i viss mån men skylta med det mer isåfall! Säg att dom får skaffa det dom kan (eller har hemma) och sedan kan en arrangör som efter ett par rollbyten har en garderob med lite extra paltor i ge dem de absolut mest nödvändiga.
Bara man ger ut signalen att man inte DÖR ifall du har m90 kängor istället för handsydda läder dojjor.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 10:13 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Davio skrev:
2. Kraven blivit för hårda.

Framför allt ser jag en förändring sen jag började på 90-talet.
Den gången var mycket av lajvmyset att lära ut trixen om att tex gardinstyger hade bra fall.

Det fanns ett magiskt element av att koka soppa på en spik kan man säga.

Idag har detta bytts ut mot rätt-fel-listor.

För mig känns det lite som att vi har bytt ut våra kritor mot en kopiator; visst blir det väldigt riktigt, men det var nog egentligen skojigare med kritorna.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 10:25 pm 
Användarvisningsbild

Davio: Jag gillar hur du får med både för- och nackdelarna med det mesta. Jag tycker det låter lite väl mycket som att "lajvsverige är genomsyrat av utrustningshets" för att det ska stämma med min uppfattning. Men jag är väl å andra sidan en gnutta partisk.

Och... angående rätt och fel, så är SvK-listans förkämpar fortfarande vid liv: http://www.granland.se/content/r%C3%A4tt-och-fel ;)

MrLajvzor:
Angående organisation håller jag med. Det saknas en central organisation som sköter kontakten mellan föreningar och nybörjare. Sverok påstår väl att de fyller den funktionen, men Sverok har samtidigt så mycket att göra. Det vore fint med en hemsida med förteckningar över alla föreningar, med en sida presentation + ev länk till grupphemsida, som behövdes "aktiveras" en gång om året eller så, så att de inaktiva grupperna försvann. Det kanske vore något för lajvsverige?

Men jag tror inte att det är arrangörerna som ska få i uppdrag att satsa på en bredare bas, eller låna ut kläder. Lajvarrangörernas intresse är att arrangera sitt lajv, och gärna göra det lite bättre än förra gången, och kanske lite bättre än den lokala konkurrenten. Det finns ingen tydlig samordning som kan rikta fokus på vissa grupper, det är mer en fråga om att prata på forum i sådana fall (det vi gör nu) och hoppas att de tar till sig. Samtidigt upplever jag det inte som att lajvrörelsen fokuserar mycket på barn överhuvudtaget, det är mest ungdomar och en del vuxna man riktar sig mot.

Och min erfarenhet är att det är roligt att vara fadder. Man kan sjukt mycket om lajv efter ett par år och att berätta om det är roligt. Problemet är snarare att ingen hör av sig. :)

"Bara man ger ut signalen att man inte DÖR ifall du har m90 kängor istället för handsydda läder dojjor."

Det finns ytterst få lajv som har sådana krav. Och av vad jag sett så är det i praktiken så att det förekommer vanliga skor även på de lajv där det finns krav som säger att det inte är okej.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 10:49 pm 
Jag är ju iallafall inte tyst

För egen del så tror jag att det handlar ganska mycket om bristande inspiration och pepp. Rätt ofta känner jag att lajvhobbyn utvecklas i ett gäng olika riktningar som inte intresserar mig.

Som dessa evinnerliga barn- och nybörjarlajv. Återväxt i all ära, men det där med barnlajv har varit ett modeord de senaste tre-fyra åren, och jag hör till dem som är väldigt skeptiska. Hur ska vi kunna ta oss själva på allvar när vi marknadsför vår hobby som "man får springa runt i skogen och ha stort svärd". De där svärden var det som gjorde att jag inte vågade börja lajva när jag var en liten flicka på 12. Idag gör de mig trött och irriterad.

Och det evinnerliga utrustningslajvandet. Trots att jag inte alls gillar konceptet nybörjarlajv kan jag hålla med er om att det stundom känns som alldeles för mycket prestige och utrustningshets inom hobbyn. När lajven måste vara 4 dagar långa och man som grupp måste föra med sig 4 paviljonger, sängar till 15 personer, långbord, servis och minst tre ombyten handsydda kläder per person, så är det inte lika roligt. Stämningsfullt på plats, men vansinnigt opeppande innan.

Och slutligen så saknas det lite nytänkande och spännande grejer. Jag är trött på mysiga lajvien-high-fantasy skogslajv som heter Svart natt eller Eldar i Gryningen, där människor, alver och orcher samlats för tråkig storpolitik och en årlig fest där ciderkaraktären flödar. De som arrangerar annorlunda grejer verkar ofta drunkna i mängden eller marknadsföra sig främst bland kompisar. Tyvärr.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 10:58 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Mumintrollet skrev:
Och slutligen så saknas det lite nytänkande

Utan att påstå någonting så frågar jag om du kanske helt enkelt är trött på lajv.
Jag vet att man säger en gång lajvare alltid lajvare, men folk byter gamla grejer mot nya....jag leker tex inte med lego längre.

Om man menar att lajv skulle behöva göras om för att vara trevliga är det ett starkt tecken på att man kanske borde se efter andra intressen.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 10:59 pm 
Användarvisningsbild

Så långt behöver man väl inte dra det...

Kan du inte hellre berätta om vad som är "annorlunda grejer", alltså vad som du vill se mer av?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme