Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 4:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Vad för slags lajvare är du
Immersionist 54%  54%  [ 14 ]
Dramatist 35%  35%  [ 9 ]
Gameist 12%  12%  [ 3 ]
Antal röster : 26
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför lajvar man
InläggPostat: tis okt 13, 2009 10:16 am 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Mumintrollet skrev:
Om jag inte reagerade känslomässigt på lajv, så skulle det helt enkelt inte vara värt att lajva.

Detta kommer från en annan tråd, men det föder onekligen en intressant tanke.
-Varför lajvar man?-
Eller För att vända på det: Varför tycker folk om olika slags lajvande och hur kan man bättre förstå det.

Petter Bøckman i Norge skrev för en del år sen The 3-way model (http://www.laiv.org/laiv/skatt.nsf/173a ... enDocument) där han tar upp problemet.
Det är ett vidarearbete på en tidigare modell, som jag inte har läst men grov förklarat delar Artikeln in lajvande i tre olika stilar: Immersionism, dramatism och game-ism.

Den första är för folk som vill uppleva inlevelse och en slags illusion av att "vara" rollen.
Dramatismen ser mer till att skapa bra scener, en bra historia eller tex få ett lyckligt slut.
Gameisterna är folk som vill ha möjlighet att "vinna" lajvet. Det behöver inte vara en seger över andra deltagare, men det handlar mer om att lajvandet består i konkreta mål som man kan uppnå. Exempelvis kan detta vara olika intriger, gåtor, skatter eller tävlingar.

Det är viktigt att peka på att det inte handlar om att det ena är bättre än det andra, men det kan vara bra att få en förståelse för vad andra lajvare än man själv tycker.

Inläggsrubrik: Re: Varför lajvar man
InläggPostat: tis okt 13, 2009 8:36 pm 
Jag är ju iallafall inte tyst

Jag tycker mig känna igen modellen, tror att den är återberättad i Knudepunktsboken Lifelike från 2007.

Sedan så tror jag att det bor lite av alla sorterna i de flesta lajvare, även om man har en sida som väger över. De flesta gillar när det är sådär påriktigt som immersionisterna vill ha det. De flesta gillar snygg utrustning och coola scener. Och de flesta tycker om att uträtta något konkret på lajvet också. Tror jag.
Själv ligger jag lite mellan immersion och drama. Jag gillar att off-skissa scener för att de ska bli sådär bra som jag vill att de ska bli. Det är inget krav på att vara in 100% av tiden på lajv. Å andra sidan är en stor beståndsdel i att scenerna blir så bra som de blir att det är lite äkta panik och tårar eller kärlek eller ilska med i dem. :)

InläggPostat: tis okt 13, 2009 9:20 pm 
Nätmäster
Nätmäster

Hmm...

jag har inte lagt min röst i detta, men jag tycker mig ha alla dessa delar....så om det fanns ett fjärde allternativ där man kan välja allt, så hade jag valt det =)

InläggPostat: ons okt 14, 2009 12:36 am 
Önskvärd
Användarvisningsbild

Jag är nog ganska genomgående immersionist. Det kanske är därför jag stör mig så mycket på offiga saker och detaljer, då detta ofrivilligt påminner mig om det faktum att vi bara leker. Jag älskar när stämningen blir så tät att man kan ta på den, så att man för en sekund glömmer bort att man faktiskt bara lajvar. Det är så coolt när man är jätteinne i sin roll och helt tänker och agerar som en annan person. Man märker det oftast inte förrän efteråt.
Sen har jag väl lite av drama-sidan också. Det är klart att man vill bidra till historien så att den blir så bra som det går, om man har möjlighet till det, och att skapa scener är ju helt fantastiskt kul det också. Om jag innan ett lajv känner till delar av det som kommer hända går jag alltid omkring och fantiserar om scener som kan tänkas uppstå och hur man skulle kunna göra dem så coola som möjligt. Men främst handlar lajv för mig om att visualisera en påhittad värld och att försöka gestalta och så bra som möjligt spela en person i den världen. :)

InläggPostat: tor okt 15, 2009 11:59 am 
Nätmäster
Nätmäster

testar

InläggPostat: tor okt 15, 2009 9:44 pm 
Minilajvare
Användarvisningsbild

Mimmi skrev:
Jag är nog ganska genomgående immersionist. Det kanske är därför jag stör mig så mycket på offiga saker och detaljer, då detta ofrivilligt påminner mig om det faktum att vi bara leker. Jag älskar när stämningen blir så tät att man kan ta på den, så att man för en sekund glömmer bort att man faktiskt bara lajvar. Det är så coolt när man är jätteinne i sin roll och helt tänker och agerar som en annan person. Man märker det oftast inte förrän efteråt.
Sen har jag väl lite av drama-sidan också.

Kunde inte sagt det bättre själv 8)

Personligen får jag ut mer av lajvet under längre perioder av IN-tid, gärna hela lajvet, då jag har lite svårt att faktiskt komma in i lajvandet. Ibland kan det ta något dygn innan jag känner att jag verkligen är inne i känslan, därför är jag inget stort fan av OFF-ande. Smärre offmoment är ju en annan sak däremot.

InläggPostat: fre okt 16, 2009 9:15 am 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

Jag har personligen lätt för att uppnå immersion oavsett graden av IN/OFF moment. Antagligen på grund av att jag är utåtriktad och spelar "extrema" karaktärer med en tydlig personlighet. Därför sätter jag i regel historian (scenariot och dess interna logik) främst.

Jag ser lajvandet som i grunden kollektiv rörelse, och jag brukar lajva efter mottot "tänk först vad som passar historian, därefter vad som passar din roll". Oftast brukar detta leda till att jag gör det som passar min roll, men det är en bra säkerhetsanordning så att jag inte gör något som gravt kan gå ut över andra deltagare. Men så spelar jag som sagt "extrema" roller, och då ökar risken att ens agerande faktiskt går ut över andra OFF.

InläggPostat: tor okt 29, 2009 12:25 pm 
Halt
Användarvisningsbild

Jag kan ju bara hålla med om Mimmis tankar om varför man lajvar.

Först och främst är det för att få en skönt härlig upplevelse, och framför allt få umgås med en massa trevliga människor, och glömma bort den grå vardagen för en stund.

Får man även tillfälle att göra något - dramatiskt, episkt eller roligt, som är minnesvärt för många, ju bättre blir det.

InläggPostat: lör nov 14, 2009 4:20 pm 
Gladlynt
Användarvisningsbild

Ja, immersionist i första hand och dramateist i andra hand men... jag vill nog bygga vidare lite på vad Ola skriver:
Ola Eliasson skrev:
Först och främst är det för att få en skönt härlig upplevelse, och framför allt få umgås med en massa trevliga människor, och glömma bort den grå vardagen för en stund.

Jag tror att det finns några andra kategorier som är "osynliga" eftersom de är inbakade i de tre ovanstående eller helt enkelt förutsätts. Man kan t. ex lajva för att man uppskattar den sociala miljön, för att träffa människor och för att alla ens vänner lajvar.

Men man kan ju också lajva för att få en "kick", ett spänningsmoment, och det ver jag inte vilken rubrik som det skall sorteras under. Immersionisten vill ju kanske få en kick genom att uppleva hur man i en situation blir ett med rollens känslovärld, men kan också njuta av en trovärdighetskänsla i illusionen. Samma sak med de två andra "stilarna".

Nu har jag inte läst artikeln så någon som har gjort det får gärna kommentera men jag har nog snarast tänkt på olika anledningar att lajva så här:

Antingen lajvar man för Den dramatiska upplevelsen, kicken, spänningen, etc. (I att vara i sin roll i en känsla, att bli skrämd, att uppleva en scen eller att mäta sina krafter)

Eller så lajvar man för Den stämningsfulla upplevelsen, en bakomliggande känsla av verklighet i världen, En trivsel i det sociala sammanhanget eller att vara "en del av en berättelse"

Alternativt lajvar man för Erfarenheten, att förstå sig själv, prova nya sätt att vara, att få erfarenheter att bära med sig ut i den verkliga världen etc.

jag vet att detta är LITE off-topic men det är intressant att skärskåda vilka ramar man mäter sig med också...

InläggPostat: tis nov 24, 2009 10:26 am 
Gladlynt
Användarvisningsbild

Jag skulle vilja påstå att jag är en dramatist.
Visst är det alltid härligt att uppleva illusionen av att du är din roll och samtidigt så är det ju inte helt fel att lyckas uträtta något under lajvet.

Men jag är snarare den sorten som vill ha någorlunda koll på vad som ska hända och försöker sen göra det bästa av det. Jag har sysslat mycket med både teater och film så jag har lärt mig att tänka på publiken. Vilket på lajv torde vara de andra deltagarna. Så det händer ganska ofta att jag "lajvar för de andras skull" och sätter min egen upplevelse i andra rummet.

Det händer att jag offar för att på så sätt förgylla och förbättra en kommande händelse. Men i de fallen offar jag bara med sådanna jag känner och vet att tänker lika som mig, därigenom undviker jag att förarga någon immersionist.

InläggPostat: ons dec 23, 2009 12:22 am 
Gladlynt

Jag skulle vilja påstå att jag är till hundra procent immersionist eller vad det nu heter.

Jag har aldrig förstått konceptet att vilja "vinna" lajv, det är så otroligt mycket roligare att förlora dom. Dvs att man medvetet gör det svårt för sig, tex råkar försäga sig om viktig/hemlig information. Det ger så mycket till ens medspelare att inte försöka motarbeta dom utan att mer hjälpa andra på traven (även om man är fiender inlajv).
I verkliga livet försäger man sig ibland och man gör misstag och lajvroller blir mer verkliga om man agerar liknande.

Och jag gillar inte "dramatiska" scener heller i överlag.
Om en scen råkar bli dramatisk för att det bara blev så tycker jag att det är toppen, ett tecken på bra lajvande.
Men skriptade event går helt bort för mig.
Jag skulle bli mycket besviken om nån av medlemmarna i min lajvgrupp skulle säga "kan vi inte göra det här inlajv" före ett lajv.
Jag verkligen avskyr när det finns "events" som ska ske under lajvet eller när arrangörer skapar linjära lajv. Det har hänt att något krockar med det planerade "eventet" och arrangörer måste kliva in och styra lajvet i "rätt" riktning. Något som för mig förstör lusten att lajva.
Men det kan även gälla intriger som är för bestämmande, att det står "det här SKA du göra" istället på förslag på vad som skulle kunna göras.

Jag är glad och nöjd sålänge jag får spela min roll, folk inte offar omkring mig, och när handlingar får verkliga konsekvenser.

InläggPostat: tis feb 02, 2010 9:47 pm 
Storsprätt

Det var många år sen jag var på ett lajv sist men jag lajvade för att jag tyckte det var roligt att "leka" sagan om ringen i skogen och hur man levde sig in i det som hände. Alltså låtsades att det var så på riktigt. Sen är det ju massa intressen som ingår i lajv: Var i skog och natur, tälta, umgås osv. Men sen tycker jag också det är något magiskt med lajv, eller iaf själva idén, nästan lite romantiskt utan att det måste föra tankarna till kärlek eller dåliga tantserier.
ja typ att det är något romantiskt med att vara ute i skogen och låtsas att man lever i en "fantasy" värld för många hundra år sen eller i en annan tid. Desto mer jag försöker förstår desto mer förvirrad blir jag, det finns nog inget enkelt var helt enkelt. Men det är lite det här med att man lekte olika fantasifulla saker när man vara liten, fast nu är det lite mer hardcore, seriösa och kombinerar massa andra intressen dessutom. Lajv kanske ska kallas Hardcore lekande för vuxna?

Samtidigt kan jag undra om man romantiserar lajv lite väl mkt, att det är fantastiskt i teorin men allt för ofta mest jobbigt och tråkigt i praktiken. Fast jag kanske bara har varit på skitlajv.

Så jag kanske ska rösta på första alternativet?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme