Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 4:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är lajv?
InläggPostat: fre okt 09, 2009 10:15 pm 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

Vad är lajv och hur beskriver man det? Och för vem beskriver man det?

Jag arbetar för närvarande på en "Om lajv" del utav Lajvsverige.se. Målsättningen är att ge icke-insatta besökare en bra och nyanserad bild utav lajv och lajvrörelsen.

Jag är intresserad av hur ni definierar lajv! Vad tycker du? Kanske har du någon gång sett en bra definition som du kan dela med dig av?

Hur mycket information bör vi presentera för allmänheten? Räcker det med en kort beskrivning, eller bör så många aspekter av rörelsen tas upp?

Inläggsrubrik: Re: Vad är lajv?
InläggPostat: lör okt 10, 2009 8:37 am 
Gladlynt

Jag brukar jämföra det med improvisationsteater, där den stora skillnaden att alla deltagare tillsammans fyller rollen som regissör. Lite väl kort sammanfattning men brukar åtminstone få dem att få en förståelsegrund för vad jag sysslar med.

InläggPostat: lör okt 10, 2009 10:45 am 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

Olika aspekter som behöver definieras:

Vad är lajv?

Rollkaraktär/Scenario/Intriger

Arrangören?

Området?

Regler?

Vad tycker ni?

InläggPostat: lör okt 10, 2009 11:42 am 
På väg att flytta in på forumet
Användarvisningsbild

Jag känner mig lite skeptisk till en slutgiltig definition, utan tror mer på ett mer beskrivande angrepp där man med flera olika perspektiv närmar sig lajv.

När jag beskriver lajv brukar jag baka ihop improvisationsteater-beskrivningen med att säga att det samtidigt påminner om en mycket organiserad lek och tillägga att lajv ofta inkluderar hantverk. Men om man skulle arbeta vidare på den beskrivningen kanske man kan skriva något om...

-att lajv är en internationell hobby, men som skiljer sig mycket från land till land.
- att lajv är en ung hobby, inte mer än drygt 30 år (?).

-att lajv strukturmässigt är en relativt platt hobby, där officiell övergripande samordning saknas. Vem som helst kan bli lajvare eller lajvarrangör, det finns ingen ledarorganisation som för scoutrörelsen eller tränarutbildning som för olika sporter som man måste gå igenom.

-att många som håller på med lajv tillhör kategorin nördar, om man nu tycker att det stämmer. Jag tycker det stämmer. Men det kan nog vara så att den typen av påståenden ger beskrivningen ett amatörmässigt sken, så det kanske man ska undvika att skriva.

InläggPostat: lör okt 10, 2009 7:30 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Jag tror att det är bättre att förklara vad man gör när man lajvar.

Det kan självfallet skilja mycket mellan olika lajv och olika personer, men det brukar låta mindre flumigt än de flesta vad-är-lajvförklaringarna.

För folk som får förklarat vad lajv är kan det ofta låta som
"Det är som teater, men ändå inte, och så är det ingen publik, inget manus och ingen regissör"
Det kan vara svårt att greppa.

Då är det bättre med
"På de flesta lajven tältar vi i skogen och klär oss som man gjorde på medeltiden. Ganska många har med och använder gummisvärd, men man kan också häcka på värdshuset.
....men det finns också anorlunda lajv"

Sen skulle jag tex skriva mer om hantverk och skogsliv, än om olika teatraliska aspekter.
Man kan tycka vad man vill om det, men det kan vara ganska klurigt att hitta lajvare som har spenderat någon längre tid på att sätta sig in i drama.
Däremot är det inte brist på lajvare som har skaffat sig bra mycket bättre färdigheter i olika hantverk än de hade innan de började lajva.
Beskriv alltså lajvarna, inte lajv.

InläggPostat: lör okt 10, 2009 7:46 pm 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

Citera:
Man kan tycka vad man vill om det, men det kan vara ganska klurigt att hitta lajvare som har spenderat någon längre tid på att sätta sig in i drama.

Jag skulle säga att det är kunskap som en majoritet av lajvarna utvecklar, om inte medvetet så omedvetet.

Att du upplever att man som lajvare lär sig mer om hantverk än drama tror jag handlar om att hantverket måste läras på en medveten nivå. Syr du, så är du medveten om att du syr. Agerandet, och utvecklandet av det, kan ske utan att vi är medvetna om det.

InläggPostat: lör okt 10, 2009 8:10 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Tvärt om
Visserligen kan jag hålla med om att hantverket kräver en insats, medans skådespelet kan fungera på lite vanligt förnuft.

Men som du själv säger så ser man ju prioriteringarna och med det resultaten.
Teaterbiten blir ignorerad och kunskaperna blir det man råkade få med sig på vägen.

Tänk på: Erfarenhet är inte tiden du spenderade, men tiden du spenderade på att lära.
Att folk håller på med teater betyder inte att de blir duktigare på det med andra ord.

Dessutom ger lajv ganska lite möjligheter att stanna upp och reflektera över hur man spelar.
Normalt kör man på fre-sön och så är det slut.
Dessutom är det en lång rad fenomen som distraherar från att tänka efter: Det är kallt, vått, tungt, hungrigt och knöligt:)

InläggPostat: sön okt 11, 2009 12:16 am 
Användarvisningsbild

Jag tycker det är jättebra att dra upp ett avdramatiserande exempel på vad lajv kan vara, som Jens var inne på. Man kan nog faktiskt börja med det om man vill förklara vad lajv är, och sen utveckla det med lite mer abstrakta perspektiv.

InläggPostat: sön okt 11, 2009 11:30 pm 
Önskvärd
Användarvisningsbild

Jag får ofta förklara för folk vad lajv är och jag brukar säga att det handlar om att levandegöra en hel värld av varelser, personligheter, föremål och intriger.
Som att spela huvudrollen i en film fast ingen filmar, som att leka barnlekar fast med massor av rekvisita och mycket mer inlevelse, eller helt enkelt som att kliva in genom garderoben i Narnia och se vad som händer i den fantasivärld som man skapar tillsammans.

Satt på ett tåg idag och försökte förklara för en kille. Han sa såhär;
"I mina öron låter det som World of Warcraft, fast på riktigt och mycket coolare."

Jag och mina vänner brukar säga att "Lajv är allting lekarna när man var barn kunde ha varit."
- Och det är vad lajv är för mig :)

InläggPostat: tor okt 15, 2009 9:36 pm 
Minilajvare
Användarvisningsbild

Lite spontant, vad tycker ni om artikeln om lajv på Svenska Wikipedia? http://sv.wikipedia.org/wiki/Lajv

Skall vi göra något ännu bättre här kan det ju vara en poäng att då samtidigt lägga in delar av det nya även i wikipediaartikeln (och i gengäld låna friskt därifrån). Känns ju dumt att gå över bron efter vatten så att säga :)

InläggPostat: fre okt 16, 2009 7:47 am 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Martin A skrev:
Lite spontant, vad tycker ni om artikeln om lajv på Svenska Wikipedia? http://sv.wikipedia.org/wiki/Lajv

Tre invändningar:

För det första är inledningen inte så bra när den tar så mycket utgångspunkt i rollspelshobbyn. Det är sannolikt att läsaren inte känner till vanliga rollspel.
Om impro-teater tycker jag att det är bättre att se till vad lajv liknar istället för vad det skiljer sig från.

Det är i övrigt kanske inte lämpligt att ta upp små extremfrågor. Alltså, frågor som är aktuella för bara en liten del av alla lajvare/lajv, men som kan väcka stort uppseende. Då tänker jag på frågeställningen om ”Har jag sex bara för att min roll har det?”.

Slutligen så måste texten anpassas till den tilltänkte läsaren. En text för att lugna ner oroliga föräldrar ser annorlunda ut än en som detaljerat försöker återge hela lajvhobbyn på nationell och internationell nivå, eller en som skall hjälpa folk som vill börja lajva.
-Är läsaren en anhörig, en rollspelare eller en lokalpolitiker?

InläggPostat: fre okt 16, 2009 9:06 am 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

I den text som jag arbetar på för Lajvsveriges räkning, och som ska nagelfaras även här på forumet, har jag tagit en sak från Wikipedia och det är genreuppräkningen. Jag har dock modifierat den.

Målsättningen är, precis som Jens är inne på, att skapa en text som fungerar för en tilltänkt målgrupp. Exempelvis är det intressant att Wikipedia artikeln först tar upp arrangörens roll, därefter deltagarens, när det borde vara tvärt om.

Såhär långt har jag kommit i mitt tänk kring definitionen:

1. Exemplifiering av vad lajv kan vara för olika människor (se förslag i denna tråd).
2. Definition utav lajv
3. Olika genre
4. Beskrivning av närliggande begrepp: Arrangör, deltagare, in/off osv.

Citera:
Levande rollspel eller lajv (från engelska live, live role-playing, även LARP av Live Action Role-Playing) är en teaterliknande hobbyverksamhet som har uppstått ur rollspelshobbyn men som numera är en fristående hobby.

Jag skulle exempelvis inte kalla det "Levande rollspel eller lajv". Jag skulle kalla det: "lajv, också kallat levande rollspel." Jag skulle inte heller använda uttryck som hobbyverksamhet, utan bredda det i stil med "är en rörelse, kulturform och för vissa en fritidssysslesättning eller hobby". Hobbyverksamhet förpassas till en de oseriösa-begreppens skräphög.

Jag håller med Jens om att det är bättre att beskriva likheter snarare än olikheter. Att ta upp likheter med bordsrollspel känns för mig helt främmande, eftersom den kopplingen bara har ett historiskt värde. För även om lajv var en naturlig utveckling av bordsrollspel, så är rollspel i sig en mycket äldre uttrycksform, så ska vi prata historia får vi egentligen gå längre tillbaks i tiden om vi ska förstå lajvandets ursprung.

Kopplingen till teater kan uttrycka med "själva lajvandet är i grunden improvisationsteater utan publik, med fokus på den subjektiva och kollektiva upplevelsen" eller liknande, beroende på vem man riktar sig till. Denna upplevelse kan sedan definieras utifrån om subjektet hänfaller åt gamism, immersionism osv (se Jens tråd om det).

Fortsätt diskussionen! Det börjar arta sig!

InläggPostat: sön okt 18, 2009 10:13 pm 
Användarvisningsbild

Att minska "levande rollspel" i definitionen låter bra tycker jag. Jag tror inte att jag använder det uttrycket annat än när jag ska definiera lajv, eller möjligen förklara vad lajv är (och då gärna med rollspelshärledningen därefter).

Citera:
Hobbyverksamhet förpassas till en de oseriösa-begreppens skräphög.

Jaså? Jag skulle absolut definiera lajv som en hobby. Konstform tror jag inte är den den allmänna uppfattningen av lajv. Om nu majoriteten får råda. Rörelse fungerar (jmf. t.ex. "scoutrörelsen"), men det blir seriositetspoäng vunna på bekostnad av tydligheten.

Citera:
Om impro-teater tycker jag att det är bättre att se till vad lajv liknar istället för vad det skiljer sig från.

Anledningen till att likna lajv vid impro-teater och bordsrollspel är ju uppenbart likheterna. Sen kan man nöja sig med att säga att det finns likheter, eller peka ut några stora skillnader beroende på hur nyanserad man vill bli i liknelserna. Jag vet inte om jag får så stor förståelse för "lajv" utifrån något av fallen, med eller utan olikheterna utpekade, iaf inte om jag inte hade känt till vad bordsrollspel var. Vill man vara tydlig undviker man kanske liknelserna, och ger en fyllig beskrivning av hur ett lajv går (kan gå) till, och räknar med att läsaren har tålamod nog att klara sig utan liknelserna, som ju har till fördel att de är korta. Men jag tycker nog att liknelser med både teater och rollspel rör till det mer än vad de reder ut.

Ytterligare en tanke är att det vore trevligt med en definition utan ord och uttryck som är mer svårgenomträngliga än nödvändigt. Jag uppskattar texter där seriositeten syns genom det välgenomtänkta texten säger på ett lättbegripligt vis, inte på att man har stoppat in sammansättningar och svårgenomträngliga termer.

Citera:
Slutligen så måste texten anpassas till den tilltänkte läsaren.

Har du valt någon tilltänkt läsare än? Är det den blivande lajvaren, allmänheten eller vem?

InläggPostat: ons feb 17, 2010 9:31 pm 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

Jag behöver din hjälp!

Nu börjar Lajvsveriges text om "vad är lajv" bli färdig. Den kommer säkert få utstå kritik, men det är bara kul. Men inför publiceringen behöver jag din hjälp.

1. Bra filmer om lajv! Skriv i tråden eller släng iväg ett mail med länk till redaktionen@lajvsverige.se.

2. Bra lajvbilder. Jag behöver bilder på följande teman: Hantverk, Gemenskap, Lajvgenrer (ja, tolka hej vilt!), lajvspråk.

Har du en bra bild, maila den till ovanstående adress. Ska jag vara helt ärlig är jag inte vidare bekymrad över copyright frågan, men det är bra om det är du som tagit bilden.

InläggPostat: tor feb 25, 2010 5:44 pm 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

Nu kan ni beskåda lajvsveriges "vad är lajv" text, under om lajv i menyn: http://www.lajvsverige.se/index.php?categoryid=72

Det saknas fortfarande lite bilder, men risa och rosa texten bäst ni vill :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme