Aktuellt datum och tid: tis jan 23, 2018 10:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Facebook - lajvcommunityns död?
InläggPostat: tor dec 08, 2011 1:41 pm 
Stamkund
Användarvisningsbild

Runt 2000 var lajvcommunity väldigt aktiva, man spred idéer och utvecklade lajvet i sin form. Lajvgrupper hade sina egna hemsidor där man inspirerades av och hittade på egna koncept.

Idag upplever jag som de flesta lajvsamlingsplatser på internet är rätt döda, lajvgruppssidor är väldigt få som är kvar. De flesta i min omkrets (åter igen, som jag upplever det) samordnar grupper, lajvdiskussioner och liknande kring facebook vilket jag också tycker, utesluter folk ifrån "rätt" kretsar ifrån dessa diskussioner. För inte tala om nybörjare har svårt att komma in.

Är det inte facebook drar sig folk till det specifika lajvets forum för diskutera grupper och liknande.

Någon mer som upplever samma sak?

Inläggsrubrik: Re: Facebook - lajvcommunityns död?
InläggPostat: tor dec 08, 2011 8:44 pm 
"Aktiv"

Ja, definitivt. Det blir extra tydligt för mig, som inte använder facebook, att det är nästan bara enskilda lajvs diskussionsforum som finns kvar på nätet.

Det är trist, men jag tror heller inte att det finns så mycket att göra åt saken. Var folk väljer att diskutera är där det är lättast, och når flest människor, och idag är den platsen facebook.

InläggPostat: fre dec 09, 2011 3:12 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Jag uppfattar att äver facbook är ganska dött vad gäller lajv.

Problemet är att det blir flera simultana informationskanaler, vilket försvagar båda sidorna av det.

Samtidigt är kanske lajv idag färdiga med den stora och väl behövda förbättringsfas som kom på mitten av 90-talet, där också lajv flyttade ut på nätet.

Detta förde med sig att lajv växte och blev en mindre homogen grupp, från att tidigare har kommit ur gemensamma vänner eller gemensamma sociala arenor.
Idag är den här övergången över och det ger mindre gnabb på nätet

InläggPostat: fre jan 20, 2012 1:02 pm 
Storsprätt

Även jag har funderat på vad som händer med de större forumen.
Men jag har svårt att se att behovet att prata har minskat, utan det är snarare så att de forum som finns inte jobbar på att synas tillräckligt, att det länkas för lite och därför dör tillväxten.

Vilka andra sidor som inte är knutna till ett specifikt lajv finns därute?
Den enda som jag kan komma på är Spelkalender.se och även de verkar tappa användare.
Sverok finns ju också men inte heller de gör särskillt mycket för att administrera och aktivera sitt lajvforum.

InläggPostat: ons jan 25, 2012 3:26 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

T-RED skrev:
Vilka andra sidor som inte är knutna till ett specifikt lajv finns därute?
Den enda som jag kan komma på är Spelkalender.se och även de verkar tappa användare.
Sverok finns ju också men inte heller de gör särskillt mycket för att administrera och aktivera sitt lajvforum.

Dels finns det sidor som tex Syskonskapet som har en lång historia i svenskt lajvande, eller sveroks forum.
Det finns också föreningar som har forum, men som inte arrangerar egna lajv.

Sedan finns det sidor som tex helgon.se som handlar om annat, men som har lajvforum.

InläggPostat: mån mar 19, 2012 3:22 am 
Stamkund
Användarvisningsbild

Någonting måste ha hänt. Det är närmast skrämmande att kika på sidor som denna och enhorn som förr sprudlade av aktivitet och se inlägg från 2009 på förstasidan samt oraderat spam från januari.

Återvände nyligen från en lång downtime sen 2006, tänkte att jag skulle kolla de gamla forumen jag brukade kika runt på och möttes av ren ödemark utan klara emigrationsvåger, nu tänker inte jag leka domedagsprofet och säga att lajvandet dör, för kunde folk på 80-talet hålla på och lajva utan onlinekällor kan vi det också, men jag tror att det är förödande för nästa våg nybörjare att komma in i det hela, jag kommer själv ihåg när jag började, det enda som behövdes för att hitta en aktiv lajvcommunity var en googlesökning, om detta försvinner helt kan det försvaga vågen av nybörjare avsevärt. Facebook är självklart en bra resurs för grupper att diskutera och planera, mycket bättre än subforum, men resten då? Vart tog resten vägen? Hur ska nybörjare ens få reda på vad lajv är? Om dom får det, hur ska dom ta sig dit?

Kommer någon ens se detta inlägg?

InläggPostat: tor apr 05, 2012 12:16 pm 
I sure know what you are thinking!
Användarvisningsbild

jag kommer se detta inlägg, ser också samma som dig, hängde här rätt mycket under min tid som aktiv fantasylajvare, tänkte nu under 2012 börja sakta sakta dra igång den hobbyn igen, börja se över kläder, utrustning etc, så självklart söker man sig till denna sida ihop om en aktiv community med många råd och tips, men möts av en väldigt inaktiv community, med spaminlägg som legat för läge (två-tre veckor är för länge för ett aktivt forum).

vad har hänt? har svenska lajvare gått vidare till nya vidder? har hobbyn blivit mindre? har man blivit inskränkta och delar med sig i slutna gruppen på mörka delar av facebook?

tycker inte att en community som denna som varit aktiv så länge, som har hjälpt och stöttat så många lajvare genom sina många år på internet skall sakta tyna bort i ett hörn?

är det avsaknad av engagemang av admin? moderatorer som inte orkar? brist på aktiva medlemmar som gjort detta?

låt oss tillsammans bygga upp forumet och community igen, för svenska lajvare behöver ha en bra samlingsplats där alla är välkommna, alla kan byta råd, tips och idéer med varandra.

InläggPostat: tor maj 10, 2012 10:47 am 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Delvis upplever jag att lajven har krympt i deltagarantal.
Vad det kommer sig av kan man ju klura över.

Att just facebook är aktivt beror nog mycket på att det finns ett praktiskt system för att bjuda in lajvare till olika arrangemang.

InläggPostat: fre maj 11, 2012 12:51 pm 
Drömmare

En tanke kan ju vara att istället för att se tillbaka på forna glansdagar, försöka återuppväcka forumet.
Det som brukar behövas är att folk skriver, diskuterar och i allmänhet är aktiva. Desto mer aktivitet, desto fler använder. Eller ja, så brukar det vara iaf.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme