eller är det verkligen det?

De här tog mig 11 futtiga timmar / två kvällar att göra, från att jag satte saxen i lädret till att de var vända och låg på torkning. Mönstret saknar historisk ambition, men stilen med en söm mitt på skon förekommer exempelvis på oseberg 172 (dvs:
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... SHOE50.HTM ). Några insikter:
1. Skärsyl äger "vanlig" syl när man ska syla sulan, dvs en syl som ser ut som ett litet tveeggat svärd är mycket mer effektivt än en syl som som ser ut som en stor nål.
2. Bes, dvs remsa mellan sula och ovanläder är snyggt och minskar glipor mellan ovanläder och sulan.
3. Tillskärningen behöver inte vara så svår. Det här är mitt andra par, och är gjorda på så vis att jag tagit lite mått på foten, skissat på lädret med en tavelkrita och sen klippt ut. Så man behöver inte köpa skoboken, eller andra mönster, det löser sig om man bara tänker lite och prövar.
4. Det är enklare att vända skorna om man har en lång pinne mot en golvlist eller ett dörrhandtag som sitter fast bra. Men har man otur kanske sömmarna går om man använder hjälpmedel? Någon som haft otur?

Bortsett från att ena öppningen för foten blev tre stygn mindre än den andra och därför blev lite jobbigare att ta på sig än den andra så är jag nöjd. Ska på hälkappor och knäppanordningar också, när jag väl bestämt mig för hur man ska knäppa dem. Kanske ska skära lite mönster i dem också, vi får se...
Avslutar med ett foto underifrån en av skorna innan jag sydde ihop ovandelen. Man ser besen, och förstår (kanske?

) att man sylar snett genom sullädret, så att sylen går in ovanifrån, och kommer ut på sidan av lädret.