Aktuellt datum och tid: ons feb 21, 2018 5:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Träslag till träsnideri
InläggPostat: sön feb 06, 2011 12:33 am 
Gladlynt

Fick en väldig lust att prova på träsnideri häromdagen. Sagt och gjort, jag rotade fram den lilla lådan med verktyg jag ärvt från farfar med diverse snideriverktyg och tog fram pappar och penna och började skissa. Bestämde mig för att göra en keltisk evighetsknop, insåg i efterhand att det kanske var ett litet för svårt motiv för första gången men men ^^ Man ska sikta högt ;)
Rotade sedan fram det enda trä jag hade hemma, ett stycke furu, och satte igång.
Jag blev ganska nöjd med tanke på att det var första gången jag någonsin provade på något sånt här. Man lär sig av sina misstag och ett av de största var valet av material. Jag fick i alla fall känslan av att furu inte är särskilt lätt att arbeta med. Var väldigt begränsad till att bara kunna hugga ut längs med fibrerna. Därför blev resultatet inte särskilt finslipat om man så säger.
Så nu till min fråga kära forumister! Vilka träslag är bra för sådana här arbeten? Tyckte det här var väldigt roligt att göra och vill gärna fortsätta och utvecklas :) Kom med tips på framförallt trä som är bra att arbeta med men gärna tips på bra verktyg som varje träsnidare bara måste ha.
Kom gärna med konstruktiv kritik på arbetet! http://s1142.photobucket.com/albums/n61 ... C00813.jpg

Bilagor:
Filkommentar: Härifrån hämtade jag inspiration till arbetet
adiemus-adiemus-iv-the-eternal-knot-cd-cover-27546.jpeg [15.66 KB]
Inte nerladdad än

Inläggsrubrik: Re: Träslag till träsnideri
InläggPostat: tor feb 24, 2011 11:26 pm 
Drömmare
Användarvisningsbild

Det klassiska figursnidarträslaget framför andra är lind. Tyvärr inte alltid lätt att få tag på.

Björk funkar också bra, men är rätt hårt.

Sedan måste jag säga emot dig vad gäller furu. Du är inte alls begränsad till att jobba längs med fibrerna, du kan mycket väl skära både tvärs och mot fibrerna - men det kräver att redskapen verkligen är ordentligt vassa! Figurskärning med slöa eller ens halvslöa verktyg är dömt på förhand.

Snideriverktyg skall - och det menar jag bokstavligen - gå att raka sig med, och skall brynas ofta under arbetets gång.

Lasse C

Inläggsrubrik: Re: Träslag till träsnideri
InläggPostat: fre feb 25, 2011 1:42 am 
Gladlynt

Tack för tipsen!
Då är det nog mina verktyg det är fel på, har som sagt ärvt dom av farfar och de är inte vassa för fem öre... Blir till att slipa upp dom lite grann helt enkelt!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme