Aktuellt datum och tid: sön feb 25, 2018 4:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tips till en rustning
InläggPostat: sön dec 19, 2010 9:09 pm 
Gvinpf

hej, tänkte göra mig en sådan här. men e det någon som har gjort något liknande och i så fall skulle kunna tipsa lite på hur man ska göra :D

Bilagor:
rustnings inspiration.jpg [38.86 KB]
Inte nerladdad än

Inläggsrubrik: Re: tips till en rustning
InläggPostat: sön dec 19, 2010 9:31 pm 
Drömmare

Har iofs inte gjort en sådan rustning själv, men har pysslat en del med att bygga rustningar i läder. (har tyvär inga bra bilder)

men ett tipps är att du börjar med att göra en mall i styvt papper eller kartong. det är bättre att misslyckas med det än med dyrt läder ;)

vad jag kan utläsa från bilden så borde du börja med att skära långa rämsor, ca så pass att de räcker från midjan diagonalt över bröstet och sedan ner till ryggslutet. och några kortare remsor,säg mellan hälften och en tredjedel så långa som de längsta.
när du har dina remsor i papp/styvt papper så börjar du att göra ett flätverk av dem likt bilden. du kan behöva göra "sneda" remsor för att de ska passa bättre in. Med de korte remsorna gör du den nedre delen av harnesket. då går du från ena höften diagonalt upp mot höftkammen på andra sidan, och likadant från andra hållet. när du har en bit som täcker magen, börjar du använda de längre rämsorna för att göra biten som går över bröstetoch axlarna. när du är klar borde du ha tre delar, två mindre, en som täcker ryggslut och en som täcker magen samt en som går över bröstet och ryggen. sätt ihop de bitarna så att de liknar ett linne. sedan börjar du med axel delarna, till detta kommer du behöva bredare och kortare rämsor, mer liknande plattor.
Dessa sätter du ihop så att du får en "skål" liknande del att sätta över skuldran, i den fäster du sedan plattorna som går ned över armen. När den sitter bekvämt och skyddar så pass mycket du vill att den ska göra så fäster du den i rämsorna som går över axlarna.

när du har ett mönster i papp/styvtpapper så skaffar du lädret och gör lika dant.

Lycka till!

Inläggsrubrik: Re: tips till en rustning
InläggPostat: mån dec 20, 2010 10:12 pm 
Gvinpf

okej, tror jag fattar :D återkommer om jag får problem :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme