Aktuellt datum och tid: sön feb 25, 2018 4:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ryggsäck?
InläggPostat: lör apr 18, 2009 9:26 pm 
Gladlynt

Jag funderar på var man skulle kunna hitta en någulunda in ryggsäck eller liknande och hur en sådan tingest ser ut. Måste ha något att kånka grejer i till nästa lajv och drar mig för en kista. Vilka allternativ finns det för att bära saker i. Läderryggsäck? Linnepåse? Vad är in? Vad går lätt att få tag på? Vad är egentligen praktiskt?
Jag har inte sett så mycket bärutrustning så jag har ingen koll dock har jag hört om folk här på forumet som har en packning de bär på eller flyttar runt under lajvet och undrar vad dessa har för lösningar.

Inläggsrubrik: Re: Ryggsäck?
InläggPostat: lör apr 18, 2009 11:16 pm 
Storsprätt

Det är alltid bra att berätta ungefär hur mycket packvolym du behöver. Ska du bära all din lajvutrustning till och från i/utanför lajvet eller bara viss packning inlajv?
Behöver du frakta otympliga saker, eller bara tyg? Osv.

Modernt så används stridsutrustning, stridspackning och trosspackning. Där stridsutrustning kan jämföras med rustning, vapen, kläder, vattenskinn osv och stridspackningen är ombyten, förstärkningsplagg, mat och i vissa fall lättare lägerutrustning (sovfäll + filt kanske). Jämförbart med trosspackning skulle väl kunna vara tält/paviljong, kokutrustning, mer extrakläder osv.

InläggPostat: sön apr 19, 2009 2:24 pm 
Gladlynt

Det blir mest ombyten och vatten, kanske en filt så alltför stor behöver den inte vara (tänk skolryggsäcksstorlek) men jag är mer intresserad av hur en sådan ser ut och hur man får tag på en. Köpa, göra?

InläggPostat: sön apr 19, 2009 2:38 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Det skulle kunna vara praktiskt med den bärram.
Det är i grund och botten en liten hård ram, med rygsäcksremmar, som du bär på ryggen.

Du fäster sedan din utrustning på ramen med rämmar.

InläggPostat: sön apr 19, 2009 4:33 pm 
Gladlynt

Jo skulle kanske funka tål att tänkas på. Annars har jag funderat på om 70-tals läderryggsäck är helt off typ: Bild

InläggPostat: tis maj 12, 2009 1:49 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

DBVPL
("det beror väl på lajvet" ett vanligt uttryck i lajvsammanhang)

Lajv med strängare krav på utrustningen skulle inte godkänna den, och även på andra lajv skulle andra deltagare kanske kunna störa sig på den.

Men det måste du avgöra själv(om lajvet tillåter den); bryter den illusionen mer än den berikar mitt spel?

InläggPostat: tis maj 12, 2009 4:13 pm 
Gladlynt
Användarvisningsbild

Om man inte ska bära så tungt kan man sy nån slags ränsel bara som man slänger över axeln.

Till ett lajv hade jag en 90 cm hög harpa på 5 kg som jag behövde kunna bära med mig längre sträckor. Då gjorde jag en slags ryggsäck med bärram i trä. Det gick mycket enklare än jag trodde. Här är en bild på ramen:

http://bayimg.com/image/napajaabk.jpg

Eftersom harpan var känslig för fukt och stötar fuskade jag lite och gjorde ett fodral i liggunderlag som jag sedan klädde i linne. Fodralet spände jag sedan fast på ramen så att harpan när den låg i fodralet vilade på de tvärgående pinnarna som sticker ut på ramens baksida. Sen gjorde jag två axelremmar och bar som en vanlig fjällryggsäck. Det var bekvämt att bära och hade säkert funkat med ännu tyngre och mer skrymmande packning.

Så jag antar att vilken anordning som är bäst ytterst beror på vad man ska bära med sig.

InläggPostat: lör aug 08, 2009 7:09 pm 
Jag är ju iallafall inte tyst

Jag skulle inte störa mig på 70-talsryggsäcken om jag såg den på ett vanligt low fantasy-lajv. Den är i läder och ganska enkel.

Själv hade jag länge samma problem, tills jag hittade en stor gammal näverkont. Den är fyrkantig, känns mera robust och in än många lösningar med bärram och tygpåse eftersom den klarar fukt och sådant bra, och rymmer ganska många klädombyten och pryttlar.
Kontar hittar man på loppis, blocket eller gårdsauktioner.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme