Aktuellt datum och tid: ons feb 21, 2018 6:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vit, uttryckslös mask behövs
InläggPostat: ons apr 15, 2009 8:31 pm 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Hej!

Jag håller på och designar en knepig karaktär, och för det behöver jag en vit, blank och uttryckslös mask som passar på ett lajv med fantasykaraktär i "medeltida" miljö.

Masken Måste ha läppar och hål för ögon, näsa och mun. Något åt det här och det här hållet.

Vet ni var man man kan få tag i sådana i Sverige? Och vilket material kan de finnas i som passar på lajv? Karaktären kommer ha huva och bara vara ute i mörket, så plast kanske funkar....

Hade sedan tänkt lägga ett tunt skikt svart tyg innanför för att få känslan av "tomhet" innanför masken. Det är inte säkert att det funkar pga sikt och så, men vi får se. Några bra förslag? Har min flickvän som jobbar på en mask i gips, men det är inte säkert det funkar pga gipsets skörhet.

Inläggsrubrik: Re: Vit, uttryckslös mask behövs
InläggPostat: lör apr 18, 2009 9:12 pm 
På väg uppåt

Blöt ner läder och forma det efter ansiktet. Ett annat alternativ är att limma på skinn utanpå en plastmask. För att få det att se ut som det är svart innanför masken använd strumpbyxor. Går att se igenom om man har det för ögonen.

InläggPostat: mån apr 20, 2009 9:15 am 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Smart. Har dels en gipsmask i produktion och har beställt en plastmask som nödlösning. Vi får se hur det går!

InläggPostat: tis apr 21, 2009 3:39 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Hej

Det kan vara bra att göra en grov avgjutning av ditt ansikte för detta. Antingen för att sträcka läder över eller för att se på passform utan att leka "spegeldansen".

Normalt är det bra att göra avgjutningar med alginat eller liknande, men för så här grova detaljer finns det ett alternativ som dessutom går att återanvända.

Du går in på clasohlson och köper "formplast" som sälges i en liten påse med vita kulor.

Dessa doppar du i varmt (koka) vatten och fiskar upp.
Forma dem til enn platta och tryck ut det över ansiktet.
När den blir kall stelnar den. Du kan skynda på det genom att tex ta kallt vatten på den.

Fyll på med gips och vänta.
Blir ngt dåligt kan du forma om plasten genom att värma upp den igen.

Fördelar
Det ger helt ok detaljer för detta.
Det kan kosta en del (du behöver nog flera paket), men kan användas hur många gånger som helst
Du kan göra om om det blir fel.
Nackdel
Ger lite mindre detaljer än alginat

InläggPostat: fre maj 08, 2009 6:30 pm 
Halt
Användarvisningsbild

Mitt förslag (om du ni inte redan har fixat en mask) är att köpa en plastmask (typ bild två) som passar, förstärka insidan med exempelvis gips eller glasfiberspackel, och sedan lägga skinn i varmvatten och pressa utmed masken för att sedan förstärka den med lim eller liknande på insidan. Nu är jag inte den mest kunniga inom läder och skinn, men jag kan en del om avgjutningar och det där skulle jag inte villja gjuta ansiktet med. Låter som om det är för varmt för att gjuta nått från huden med (tänk på att det värms i kokande vatten), och om jag bara utgår från vad det heter så blir det en plast rakt på ansiktet vilket kan medföra att ögonbryn, skägg och små håret som täcker ansiktet kan fastna.
Låter dessutom som sånt man får med när man köper dental distortion tänder (till er som har haft det), villket också kan vara svårt att hantera i stora mängder, såsom att täcka ansiktet.

Bara mina åsikter, hoppas det löser sig =)

/Jonte

InläggPostat: tis aug 04, 2009 12:33 am 
Jag är ju iallafall inte tyst

Jag har för mig att panduro hobby säljer sådana som är täckta med något slags matt tyg eller papper som gör att de inte blänker som plast. Gör det inte svårare än det måste vara. Kan tänka mig att Buttericks har liknande.

InläggPostat: tis aug 04, 2009 3:11 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Jonte skrev:
jag kan en del om avgjutningar och det där skulle jag inte villja gjuta ansiktet med. Låter som om det är för varmt för att gjuta nått från huden med (tänk på att det värms i kokande vatten), och om jag bara utgår från vad det heter så blir det en plast rakt på ansiktet vilket kan medföra att ögonbryn, skägg och små håret som täcker ansiktet kan fastna.
Låter dessutom som sånt man får med när man köper dental distortion tänder (till er som har haft det), villket också kan vara svårt att hantera i stora mängder, såsom att täcka ansiktet.

Jag har gjutit av mig flera gånger med det och har varken förlorat ögonbryn eller annat hår.
Det är lite varmt, men inte mer än vad både jag och min (då) 7årige son har klarat flera gånger.

InläggPostat: tis aug 04, 2009 3:26 pm 
Forums-groupie
Användarvisningsbild

Jag tänkte bara säga att Rakaz redan hittat en mask.

Mvh,

Bo

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme