Aktuellt datum och tid: sön feb 25, 2018 4:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Styrka på pilbågen
InläggPostat: sön mar 01, 2009 10:44 pm 
Gvinpf
Användarvisningsbild

Ja, jag funderar lite på en sak just nu.. Jag undrar lite över hur stark en lajvpilbåge bör vara. Jag vet att t.ex. Enhörningen har en speciell gräns, 23 pound var det om jag inte minns fel.
Hur som helst, fallet är, såklart, så att jag ska köpa en egen pilbåge, då jag gått bågskytte i ett år snart och behöver en egen. Jag vill ju helst kunna använda den till min vanliga träning på bågskytteklubben, och ändå använda den på lajv. Styrkemässigt vill jag ha något runt 25 pound för att kunna träna med den på tavlor - Inte mycket mindre än 25 pound då.

Men jag, som faktiskt aldrig lajvat, vet inte riktigt hur det är i normala lajvkretsar, vilken bågstyrka som är lämplig. En båge på under 23 pound går ju väldigt svagt då man skjuter med bofferpilar, så 25 borde väl folk kunna hantera? Eller vad säger ni mer erfarna på denna punkt?
Dert vore ju lite mindre kul om man köper något som är helt opassande att använda i lajv.

Jag är tacksam för svar. ^-^

Inläggsrubrik: Re: Styrka på pilbågen
InläggPostat: mån mar 02, 2009 12:54 am 
Minilajvare
Användarvisningsbild

Enhörningens kampanj med nybörjartolerans, Eleriakampanjen, har en gräns på 8 kg, vilket är ca 17,6 pound. Vet inte vad du har fått 23 pound ifrån, inget jag har hört talas om gällandes EH iaf.

På de allra flesta andra lajv brukar gränsen vara satt till 25 pound. Har varit med om att den varit både högre och lägre, dock.

InläggPostat: mån mar 02, 2009 11:53 am 
Gvinpf
Användarvisningsbild

Ja, du har rätt. Mitt minne är elakt, bara. ^^'
Men 17,6 pund är ju dock ohyggligt lite. Träpinne-bågar. Men brukar det vara mycket strikt på hur stark pilbågen skall vara?
Det är ju ganska problematisk att ha en för stark båge om man ska lajva. Ännu mer problematisk att ha en för svag båge, dock. Men tror ni att en 25-pundsbåge accepteras på de flesta arrangemang?

EDIT: Förresten - Mäts styrkan på bågarna vid lajv med vanliga pilar eller med bofferpilar? Bågens styrka minskar ju då man använder bofferpilar, pga. luftfriktion och sådant.

InläggPostat: mån mar 02, 2009 2:47 pm 
Gvinpf

Man mäter dragstyrkan, dvs hur mycket det krävs för att spänna bågen.

InläggPostat: mån mar 02, 2009 7:13 pm 
Gladlynt
Användarvisningsbild

Personligen håller jag med dig att 17 och till och med 25 är i klenaste laget med en ordentlig bofferpil. Men det finns ju lajv med något högre gräns. Krigshjärta 3 skall ju tydligen ha en gräns runt 30 pound, men det är nog lite högre än standardlajvet tror jag. Kolla bara med arrangör inför varje lajv vad som gäller.

InläggPostat: tis mar 03, 2009 10:42 am 
Gvinpf
Användarvisningsbild

Ja, som mina bågksyttekompanjoner säger är de bågar vi använder, 24-25 pund, väldigt klena. Och en bofferpil går ännu svagare. Kan jag anta att en båge på 25 pund möjligtvis skulle accpeteras på de flesta arrangemang? Även om gränsen skiljer sig åt från olika lajv, så att säga. Jag är ju klen och liten också, så den går ju inte direkt så hårt den kan då jag skjuter.
Ursäkta mina konstiga obesvarliga frågor, men det är ju bra att fråga innan man köper en båge som kostar ett par tusen. ^^

InläggPostat: tor mar 05, 2009 12:22 am 
Minilajvare
Användarvisningsbild

Jag skulle säga att 25 pound fungerar på de flesta lajv. Har även flera polare som fått in 25-poundare på Eleria, då vissa kontrollanter helt enkelt inte haft så mycket koll.

InläggPostat: tor mar 05, 2009 11:33 am 
Gvinpf
Användarvisningsbild

Härligt! Tack så mycket för hjälpen! ^-^

InläggPostat: sön jul 19, 2009 10:05 pm 
Storsprätt

Öhmmm?
Kör med en 30#28" båge och har helt enkelt gått ned i draglängd för att få till 20-25# som passar på de lajv jag åker på.
Och detta är en rätt vanlig lösning på ditt dilemma med olika dragstyrkor. Dessutom får man lite mer behändig/hållfast längd på pilarna. Vill till och med minnas att man ibland haft draglängdsbegränsande snören förr i tiden.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme