Aktuellt datum och tid: ons feb 21, 2018 6:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad saknas eller borde uppfinnas?
InläggPostat: tor aug 07, 2008 2:21 pm 
Gladlynt
Användarvisningsbild

Finns det något som du tycker är opraktiskt och borde vara annorlunda?
Vilka lajvprylar saknas i Sveriges lajvbutiker?

Exempel på tankar:
*"Jag tycker att fetsmink är jobbigt både när man ska ta på sig det och när man ska ta av sig det. Finns inget bättre alternativ?"
*"Jag hittar ingen som säljer helskidor till latexvapen. Någon borde börja sälja sådana eftersom att vapenhållare är så orealistiskt."
*"Här är ett foto på en inlajvryggsäck jag gjort och hade på mitt förra lajv..."

Som leverantör av lajvutrustning är jag väldigt intresserad av era tankar. Shoot me! Jag är säker på att ni har massor av ideer! :mrgreen: Alla bra idéer ska jag kämpa för att hitta en leverantör som kan tillverka!

Låt denna tråd vara en plats där vi delar med oss om ideer till förbättringar, försöker uppfinna nya lösningar och berättar om praktiska saker vi själva hittat på!

Inläggsrubrik: Re: Vad saknas eller borde uppfinnas?
InläggPostat: tor aug 07, 2008 4:55 pm 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Jag tar och gör ett spontant svar med reservation för att återkomma, istället. Jag har vid ett antal tillfällen tänkt att det behövs ett billigt och lätthanterligt material för kulisskonstruktion. Jag har aldrig varit ett stort fan av high-fantasy i lajv, men det är för att verkligheten inte går att anpassa tillräckligt mycket, det är helt enkelt för svårt att bygga ett storskaligt sceneri så att man kan leva sig in i det.

Nu tänker jag inte på hus, alltså, utan saker som statyer, marmorgolv, valvbågar, broar, lyktstolpar och vad man nu annars behöver för att sprida en verkligt annanvärldslig stämning. Kulissbyggena till Sagan om Ringen gav mig lite tankar om detta, så jag tänkte höra efter hur SVT hanterade sina kulissproduktioner, men de visste inte så mycket om det... Och frågan är ju vilka restriktioner som man kan tänkas vara värda, och vad olika skumplaster, lättbetonger etc kan åstadkomma.

Rekvisitaintensiva lajv kan vara jäkligt skoj, skulle vara kul att se ett i fantasy-genren, och ännu roligare att skapa det.

InläggPostat: fre aug 08, 2008 10:36 am 
På väg uppåt

Planatoke säljer svärdsskidor som i alla fall passar till sina svärd. De ser riktigt najs ut i verkligheten med.

http://www.palnatoke.com/PALNATOKE_Catalogue_2006.pdf

InläggPostat: lör aug 09, 2008 10:00 am 
Halt

Det jag saknar mest är nog bra, tidstypiska kärl för vattenförvaring.
I praktiken tror jag bara tunnor är "korrekt" och det ser man sällan.
Problemen med tunnor är att de är dyra, måste underhållas, är tunga och otympliga osv.

Där har du en nöt att knäcka.

/TexaS

InläggPostat: lör aug 16, 2008 9:55 pm 
Älskvärd

I princip allt som handelsgilllet saluförde. Alltifrån dräktdetaljer såsom snörnäbbar, pilgrimsmärken, knappar, bältesspännen osv till riktigt fina tyger, hattar, bestick osv. Det finns ett enormt stort hål att fylla.

InläggPostat: sön aug 17, 2008 12:27 am 
Gladlynt
Användarvisningsbild

Timglas. Ett lajvit vis att hålla reda på nattvakten...

InläggPostat: sön aug 17, 2008 9:55 pm 
Minilajvare
Användarvisningsbild

Robert Öhlund skrev:
I princip allt som handelsgilllet saluförde. Alltifrån dräktdetaljer såsom snörnäbbar, pilgrimsmärken, knappar, bältesspännen osv till riktigt fina tyger, hattar, bestick osv. Det finns ett enormt stort hål att fylla.

Håller absolut med.

InläggPostat: mån aug 18, 2008 9:43 am 
Gladlynt
Användarvisningsbild

Massor av bra ideer! :D nice!
Jag frågade just handelsgillet vilka deras leverantörer var men det ville dom inte säga eftersom företaget inte var helt avslutat ännu. Om dom inte vill berätta så kan jag leta reda på några andra leverantörer.

InläggPostat: ons aug 27, 2008 12:56 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Det kan verka offigt men

Jag skulle vilja se ett "lajvigt" spritkök.

Helt allvarligt så har det hänt mer än 1 gång att det har varit förbjudet att ha eld och behovet för mat har lösts med spritkök....

Brännaren ser ju ut som den gör och det borde vara möjligt att ha en ok gryta/panna.....men hållaren kunde se bättre ut.

Jag hade en kamrat som fick en smed att tilverka en slags trefot i järn att sätta den i och genast såg det bättre ut....

InläggPostat: sön nov 02, 2008 12:37 pm 
På väg uppåt
Användarvisningsbild

Rustningsdelar anpassade för kvinnor - både med och utan former. De få gånger man störer på de är det ofta korsettliknande lösningar som inte är gjorda för att använda för den som har ordentliga kurvor.

InläggPostat: sön nov 02, 2008 8:25 pm 
Älskvärd

Jens Friberg skrev:
Det kan verka offigt men

Helt allvarligt så har det hänt mer än 1 gång att det har varit förbjudet att ha eld och behovet för mat har lösts med spritkök....

Brännaren ser ju ut som den gör och det borde vara möjligt att ha en ok gryta/panna.....men hållaren kunde se bättre ut.

Jag hade en kamrat som fick en smed att tilverka en slags trefot i järn att sätta den i och genast såg det bättre ut....

Om det är eldningsförbud så borde det väl gälla spritkök också?
Jag vet iaf att när det i sommras rådde eldningsförbud och vi hade övning så fick vi inte under några omständigheter använda eld, vare sig det rörde sig om cigaretter, kaminer eller spritkök.
Nu kanske det bara är FM som är väldigt försiktiga men det känns ju inte jättetryggt att ha massa lajvare som sitter och lagar mat med spritkök runt omkring i skogen när det är "torka" :wink:

InläggPostat: tis nov 04, 2008 3:26 pm 
Purjosmetarfuffare
Användarvisningsbild

Robert Öhlund skrev:
Jens Friberg skrev:
Det kan verka offigt men

Om det är eldningsförbud så borde det väl gälla spritkök också?
Jag vet iaf att när det i sommras rådde eldningsförbud och vi hade övning så fick vi inte under några omständigheter använda eld, vare sig det rörde sig om cigaretter, kaminer eller spritkök.
Nu kanske det bara är FM som är väldigt försiktiga men det känns ju inte jättetryggt att ha massa lajvare som sitter och lagar mat med spritkök runt omkring i skogen när det är "torka" :wink:

Det finns olika grader av eldförbud.
Det kan ju också vara markägaren som vill begränsa eldandet (eftersom allemansrätten inte gäller utan vidare på lajv).

Jag har ofta med meg en grab-bag på lajv, så att jag skall kunna klara mig långa perioder borta från mitt läger om handlingen kräver det(eller för att det är kul).
Det innehåller en liten spritbrännare och en minimal "gryta".
Inlajv hade jag bara gjort upp en eld där jag satt, men det brukar vara opopuärt offlajv;)

Det blir ett avgörande mellan in och off oavsett. blir jag tex dömd fredlös och flyr så vill jag inte tvingas linka hem för att det regnade lite mycket....

InläggPostat: fre jan 09, 2009 2:38 am 
Storsprätt

Blida skrev:
Rustningsdelar anpassade för kvinnor - både med och utan former. De få gånger man störer på de är det ofta korsettliknande lösningar som inte är gjorda för att använda för den som har ordentliga kurvor.

Varför ? funkar fint bara man har en gambeson under .

InläggPostat: fre jan 09, 2009 10:59 am 
På väg uppåt
Användarvisningsbild

Jaaaa1 skrev:
Blida skrev:

Varför ? funkar fint bara man har en gambeson under .

Min erfarenhet är att plåtdelar som t.ex. bröstharnesk inte alls funkar bra trots gambeson - iaf inte om man har stor byst. För även om du har gamb blir det för stora skillnader på måttet över bysten och måttet under för att du ska kunna kompensera för det bara med att spänna åt remmarna på ett annat sätt. Likaså blir det ofta en för stor skillnad på måttet runt midjan och måttet över höften. Alternativet är ju att bygga någon specialgamb med extra vaddering över magen men det torde se tämligen underligt ut när rustningen inte är på.
Och plåtrustningar med kvinnlig form saknas så vitt jag sett helt på marknaden idag.

InläggPostat: sön mar 15, 2009 1:07 am 
Gladlynt
Användarvisningsbild

Rustningsdelar anpassade för kvinnor är en mycket bra idée tycker jag! :D Det är kul att slåss och det borde självklart även kvinnor ha tillgång till utrustning för och så skulle det skulle se bra ut =P~ (oops sorry #-o ) *skrattar*

Anledningar till att det inte finns plåtrustning på marknaden för kvinnor kan jag tänka mig är följande:
* Ringbrynjor passar även kvinnor så problemet kommer först när vi börjar tala plåtrustningar.
* Om jag importerar en produkt måste jag köpa i stora mängder och är därför lite rädd för att inte lyckas sälja allt. Jag kan tänka mig att andra chefer lajvbutiker tänker på samma sätt som mig.
* Jag har hittills inte sätt en tillverkare av rustningsdelar som har färdiga modeller för kvinnor framtagna. Det gör att det krävs större ansträngning från min sida om jag ska fixa det. Jag måste kontakta en smed i Sverige som kan designa och smida varan åt mig. Därefter måste jag skicka den till tillverkaren. Först sedan kan jag beställa den från tillverkaren.

Oavsett anledningarna är det en nice idé. Jag skall minnas detta och överväga att fixa det varje gång jag utökar mitt sortiment.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme