Aktuellt datum och tid: sön feb 25, 2018 4:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gitarrluta?
InläggPostat: tor maj 22, 2008 6:35 pm 
Gvinpf

Tjenare, undrade om någon hade någon bra ritning på en gtarrlutea. Alltså en sån där luta med sex strängar. Jag kan spela giarr men orkar ine lära mig något nytt instrument. :oops:

Inläggsrubrik: Re: Gitarrluta?
InläggPostat: tor maj 22, 2008 9:24 pm 
Minilajvare
Användarvisningsbild

Ritning, alltså, som att du skall bygga en?

"Sällskapet Svenska Lutan" (Svensk Luta är det som oftast kallas "gitarrluta" i Sverige) anordnar vad jag har förstått kurser i att bygga sådana instrument. Lär ju dock vara hyfsat klurigt och en del förkunskaper krävs nog. Mer info här:

http://www.svenskalutan.se/lutbyggarkurs/indx.html

InläggPostat: fre maj 23, 2008 8:49 pm 
Älskvärd
Användarvisningsbild

Kruxet är att det tar lika lång tid att göra mallen till lutan som själva byggandet, så att bara göra en kan kännas ganska jobbigt. Sen måste man få tag på trä som har torkat i sisådär 6-40år och vara extremt noga när man räknar ut var banden ska sitta och sedan placerar ut dom, annars låter det bara skit. Rent tidsmässigt är det nog bättre att lära sig ett nytt instrument och köpa det än att bygga en egen gitarrluta.

Däremot om du tycker att det är skoj att bygga och komma på lösningar så kan det vara ett riktigt kul projekt.

InläggPostat: fre maj 23, 2008 11:22 pm 
Minilajvare
Användarvisningsbild

Framför allt går det att få tag i begagnade sådana instrument för ca 1500 kr om du har tur (var väl vad min kostade vill jag minnas), och bara materialet till instrumentet kostar ju tydligen 1600...

InläggPostat: sön aug 23, 2009 9:03 pm 
Halt
Användarvisningsbild

Köp den istället!!!

Det säger jag inte för att vara tråkig utan för att jag tror du kan göra mycket mer av din fritid (t.ex. spela) om du köper en istället. Men vill du bygga så bygg, då följer jag projektet med intresse. Bara du är beredd på att det antagligen kommer ta flera år. Bygg en trumma om du vill. Den är rolig att ha även om den blivit misslyckad, att sitta och banka på en sådan är förvånansvärt kul! :D

Anledningen till att lutor, fioler, cello och liknande är så svåra att bygga att det är ett yrke, ytterst sällan en hobby, är att det är svårt att få de böjda bitarna att låta bra.
...Anledningen att man bygger är att det ofta låter bättre (rikare klang) när man väl lyckas. Gitarrer är alltså betydligt enklare att bygga eftersom alla sidor på ett eller annat sätt är platta.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme