Aktuellt datum och tid: ons feb 21, 2018 6:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Göra pipa
InläggPostat: tor jul 12, 2007 1:33 pm 
Kobent
Användarvisningsbild

Hej!
Efter att ha sökt både grundligt och länge efter en snygg pipa alà sagan om ringen har jag kommit fram till att dem som finns är alldeles för dyra, importvaror eller inte särskilt fina.
Så nu har jag bestämt mig för att gör en egen, själv är bästa drängen sägs det ju :wink:.
Nu har jag ett par frågor som dykt upp under arbetets gång.

1. Jag vill ha munstycket böjt. hur går man till väga för att göra ett sådant? Har tänkt i banor att man ska koka\ånga munstycket som man gör med ekplankor på båtar.

2. I "äkta" pipor används ett träslag som heter briar. Det har främst egenskaperna att det inte brinner särskilt bra och att det absorberar fukt bra. Vilka svenska träslag har liknande egenskaper?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 15, 2007 2:58 pm 
Minilajvare
Användarvisningsbild

1. Vad jag har hört från folk som tillverkar pipor med långa, böjda skaft (alá Gandalf) så används då t.ex. trä från ros. Detta är tydligen mjukare inuti än utanpå, så man tar helt sonika en tjock ståltråd och sitter och guckar med tills man kommit igenom hela röret. Sedan antar jag att man lägger det hela i hyfsat varmt vatten en längre stund och med hjälp av någon sorts tving långsamt böjer det.

2. Vad du vill ha är ett hårt träslag, men du vill fortfarande kunna arbeta i det för hand. När jag har tillverkat pipor har jag använt körsbär, då det är förhållandevis hårt, men ändå lättarbetat. Fungerar säkert med många andra träslag också, vad jag har förstått så är just fruktträd rätt bra iom att de ofta har hög densitet. Pröva dig fram, och lycka till med pipbyggandet :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 16, 2007 5:23 pm 
Kobent
Användarvisningsbild

Med trä från ros menar du rosenbuske antar jag? tror du det funkar med stam från nyponbuskar också?

Jag använder just nu en och undrar ju förstås om det funkar bra?. men funderar på att gör piphuvudet i äppelträd om det första projektet går bra.
Senare kanske jag tar och beställer hem ett briarblock om detta skulle vissa sig bli en hobby för mig.

har du några bilder du skulle kunna lägga upp som lite insperation kanske?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 17, 2007 3:06 am 
Trekvartsgud
Användarvisningsbild

Alla träslag har en märgsträng i årsringarnas centrum. Hur stor denna märgsträng är beror på träslaget. Märgsträngen är porös, mjuk och kan lätt petas bort med tex en ståltråd. Genom att ta en gren/kvist av tex ros och peta bort märgsträngen får du ett rör som du sedan kan sätta i spänn till önskad form innan du låter det hela torka. När det är tort behåller det formen. Om du är ute efter en kraftig böj kan du behöva basa (dvs värma innan du böjer så som du nämnt i samband med ek till bordläggning).

Träslag jag tror kan vara bra till pipor är fruktträd, oxel, rönn, hagtorn, syren, lönn och andra hårda homogena träslag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 17, 2007 9:46 am 
Kobent
Användarvisningsbild

Tack för det tipset Squirrel. Mycket upplysande. Var och hämtade en bit nyponbusk-stam i skogenoch märkte att det gick mycket bra att peta ur märgen med ståltråd så den kommer jag att använda till min pipa. Har som sagt en bit äppelträd som har leget och torkat i närmare sju år och kommer att sätta tänderna (eller rättare sagt kniven) i den efter enpipan är klar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 18, 2007 3:41 am 
Trekvartsgud
Användarvisningsbild

Jag ser gärna en bild på resultatet. Lycka till!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 18, 2007 6:04 pm 
Kobent
Användarvisningsbild

Hmmm....verkar som jag har stött på ett litet problem :(.
Får inte igenom en ståltråd hela vägen då märgen värkar packas ihop och bildare ett stopp mitt i.
Gör jag något fel som t.ex att man ska blötlägga kvisten eller något innan?
Förklara gärna närmare så är du snäll squirrel

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 19, 2007 2:10 pm 
Trekvartsgud
Användarvisningsbild

Om du filar till ståltråden så att den har formen av en lite böjd mejsel längst fram borde du kunna kroka tag i märgen och få ut den bit för bit. Annars finns det långa spiralborrar att köpa och de går det garanterat att peta ut märgen med...

Inläggsrubrik: Re: Göra pipa
InläggPostat: fre okt 10, 2008 9:49 am 
Drömmare
Användarvisningsbild

Thorgal skrev:
2. I "äkta" pipor används ett träslag som heter briar. Det har främst egenskaperna att det inte brinner särskilt bra och att det absorberar fukt bra. Vilka svenska träslag har liknande egenskaper?

Briar (närmare bestämt är det briarrot som används) har dessutom en inlagring av kiselsyra i vedcellerna som gör den extra svårantändlig, och det är inte så många träslag som har det. Vad du rent generellt vill ha är ett träslag som är tätt och hårt (och därmed svårare att tända eld på). Som tidigare nämnts här är fruktträd ofta sådana. Undvik ringporiga träslag (visserligen skulle ingen vettig människa göra en pipa av ek p g a garvsyreinnehållet - men ek är ett bra exempel på ringporiga träslag, så att du förstår vad jag menar) p g a just porerna. Tätt skall det vara!

Skulle du lyckas få tag på precis den del där en stam grenar sig, och skär ett stycke till piphuvud just under fögreningen, så är veden där inte bara extra hård & tät - den har ofta ett härligt mönster också! :D

Att få ut märgen kan vara skitbesvärligt om man skall längre in. Testa med att ta en cykeleker eller liknande. Platta till änden lite och slipa den till form av mejsel/sked. Då kan du genom att snurra den smula sönder märgen och få ut den.

Lycka till!
Lasse C

Inläggsrubrik: Re: Göra pipa
InläggPostat: fre dec 24, 2010 11:55 am 
Gladlynt

Gammal tråd I know... Blev i alla fall färdig med en pipa igårkväll, en julklapp till en släkting :)
Tyck och tänk!
http://s1142.photobucket.com/albums/n61 ... C00784.jpg

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme